vrijdag 25 maart 2011

Hoop is een anker voor de ziel.

Gepost door woorden van leven op vrijdag, maart 25, 2011

Wat is hoop?
Hoop is datgene, wat we van het leven verwachten. We zeggen in het dagelijks leven wel eens: "Ik geloof niet dat het droog blijft, maar ik hoop van wel!" Met "hopen" bedoelen we in dat geval dat we niet verwachten dat het droog blijft, maar wel verlangen hebt dat het gebeurt, zo van: je weet maar nooit.

Het bijbelse begrip hoop is totaal anders. Bijbelse hoop is niet een klein kansje tegen beter weten in, maar 100% zekerheid dat iets gaat gebeuren omdat God het gezegd heeft.
Hoop heeft te maken met geloofszekerheid.
Het is het vaste besef dat je toekomst er prima uitziet, ondanks de misschien hopeloos lijkende situatie van vandaag.
Terwijl geloofsvertrouwen meer betrekking heeft op het heden, is hoop eigenlijk geloof in Gods beloften die voor de wat verdere toekomst gelden en daarna.

Anker voor de ziel
De bijbelse hoop wordt een anker voor de ziel genoemd (Heb.6:18-19). Een anker wordt gebruikt om een schip op een bepaalde plaats te houden en om te voorkomen dat het door de golven een bepaalde kant op wordt gestuwd. Als in figuurlijke zin de golven om je heen slaan oftewel als je gevoel en je gedachten aangeven dat je in de problemen zit, dan heb je een anker nodig: God heeft alles onder controle en zal niet toelaten dat je schip zal wegdrijven of omslaan. Hoop is een belangrijke factor bij de overwinning over twijfel, bezorgdheid en andere vormen van negatief denken. Een spreekwoord zegt: hoop doet leven, en zo is het ook. De hoop, die gebaseerd is op geloofszekerheid op grond van het Woord, is een krachtige ondersteuning op onze levensweg. Het gevolg van een hoopvolle levensinstelling is optimisme en blijdschap.

Bijbelse waarheden
Onze hoop heeft betrekking op allerlei beloften over de omstandigheden, gebaseerd op het Woord, zoals:

zeker weten dat God alle omstandigheden laat meewerken voor je bestwil, ook al zit je nu nog volop  in de moeilijkheden
zeker weten dat God uit elke nood redt, hoewel niet altijd op de manier die je zelf zou kiezen
Bijbelse hoop komt vooral uit de verf als de toekomst er menselijkerwijs gesproken hopeloos uitziet.

Beloften
De Bijbel reikt ons een overvloed van allerlei beloften aan over onze toekomst:

terugkomst van Jezus (Joh.14:2; Hand.1:11; 2Petr.2:4)
blijvende hereniging met Jezus (1Tess.4:17; Op.19:6-8)
weerzien van de gelovigen die ons zijn voorgegaan naar de hemel
eeuwig leven (Joh.3:16; Jak.1:12; 1Joh.2:25)
nieuwe hemel en nieuwe aarde (2Petr.3:13)
Er is geen verzekeringspolis, geen pensioenverzekering die zulke hoge uitkeringen belooft. Valt het je op dat ALLE beloften met Jezus hebben te maken? Geen wonder, het is Jezus, die de verzekeringspremie heeft betaald. Die premie was ongelooflijk hoog: zijn eigen volmaakte leven! Daarom mag je weten dat de uitkering van die verzekering ook oneindig hoog is. Je zult er nooit door teleurgesteld worden.

Hoop op eeuwig leven
In de Bijbel wordt het begrip hoop vaak gekoppeld aan de zekerheid van eeuwig leven na de dood. De opstanding van Christus wordt daarbij genoemd als de onaantastbare zekerheid van die hoop. Zo zeker als Jezus als eerste is opgestaan uit de dood, zo zeker zal de gelovige opstaan tot eeuwig leven met God. Jezus legt dat uit aan Marta met de krachtige woorden:

"Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?" (Johannes 11:25-26).

In het leven van ongelovigen neemt angst voor de dood een grotere plaats in dan de meeste christenen vermoeden. Wie tijdens zijn leven op aarde aan zichzelf gestorven is en tot een nieuw leven opgestaan (door wedergeboorte), zal aan het einde van zijn aardse leven opstaan tot een nieuw leven met God, en altijd bij Hem wonen.

Vrede
Je leeft vandaag in vrede als je je verleden hebt verwerkt en hoop hebt voor de toekomst.



De haven van rust.

 
Nederlandse vertaling van dit lied:

1. Mijn ziel was verbannen op drift op de zee
    Door zonde belast uitgeblust
    Maar ‘k hoorde een stem die zacht zei: kies voor Mij
    En ik kwam in de haven van rust

Refrein:  Mijn anker ligt vast in de haven van rust;
                Ik bevaar woeste zeeën niet meer
                Al loeit een orkaan, ik heb Zijn stem verstaan
               ‘k Ben veilig voorgoed bij mijn Heer

2. Ik ben door erbarmen van Hem overmand
    Vertrouw in geloof op het  Woord
    Dat ketens verbreekt in de haven van rust
    Daar is mijn Verlosser aan boord

Refrein

3. Het lied van mijn hart, sinds de Heer in mij woont
     Is steeds het gezegend refrein
     van Jezus: Hij zoekt iedereen die verlangt
     in de haven van rust ook te zijn

Refrein
handtekening

0 reacties:

 

Woorden van Leven Copyright © 2011 Woorden van Leven Blog is Designed by MMDesigns Inspired by BTemplates